Voorjaarsschoonmaak - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu Voorjaarsschoonmaak - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu

Voorjaarsschoonmaak

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tilia

15 April 2011 | Oekraïne, Kiev

20110415 Weblog – Voorjaarsstart

De lente kan niet langer op zich laten wachten. Mensen zijn en masse de velden aan het bewerken en bereiden zich voor op Pasen. De velden worden met paard en wagen of een geleende trekker geploegd, oud 'onkruid' wordt verbrand, de eerste uien en aardappelen zijn gezaaid/gepoot. Jong en oud, man en vrouw, mens en dier. Allemaal werken ze op het veld. Ook bij Biorena wordt hard gewerkt: de velden worden bemest en klaargemaakt om te bewerken. Morgen wordt er gezaaid! Men heeft nauwelijks de tijd om te genieten van de warmte van de eerste zonnestralen na een lange winter. Of misschien is dit wel een soort van genieten - de cycle of life wordt weer gestart.
Vandaag ook mijn bijdrage aan het voorname dorpsleven geleverd: de ramen gelapt en fris gewassen gordijnen opgehangen. Ik zag tijdens mijn noeste arbeid mensen die voorbij kwamen tevreden kijken - zo hoort het net voor Pasen. Vind ik ook eigenlijk.

Afgelopen weekend heb ik Lies en Tessa door L'viv en platteland rondgeleid. Zij werden door reisburo Eurocult uitgenodigd om op 'Blind Trip' te gaan - pas op Schiphol werd verteld waar de reis naar toe zou gaan. Het was een leuk weekend met open-minded meiden die een beetje onverwacht avontuur wel konden waarderen! We hebben heerlijk genoten van al het goede van de stad (sfeer, koffie&taart, architectuur, schakende mannen) en in mijn auto het platteland verkend. Lies is journalist voor de Telegraaf. ZIE HET RESULTAAT MORGEN IN HET REIZEN KATERN VAN DE TELEGRAAF. In vervolg hierop biedt Eurocult de komende maanden een paar reizen naar L'viv aan - die zal ik begeleiden! De bestemming is dus al bekend, maar er zijn bepaalde onderdelen in het programma die pas terplekke duidelijk worden. Samen met Eurocult sta ik garant voor een bijzonder bezoek aan Oekraine. Zegt het voort!

Daarnaast ben ik ook trots aan te kondigen dat er binnekort een bijzondere FIETSTOCHT van L'viv tot Vorochta (Karpaten) plaatsvindt. Niet extreem, wel door mooi landschap, met leuke mensen en overnachten in lokale B&B's. UNIEK. Van 17-24 mei 2011. Initiatiefnemer is Viktor, enthousiast fietser, werkzaam bij Bikeland (.com.ua). Hij heeft de tour zelf samengesteld en is een try-out. Kosten zijn dus zeer laag (ong 300 euro all in excl transport naar en van L'viv). Kom je mee? Zie onder uitgebreide beschrijving.

En het houdt nog niet op: morgen doe ik mee aan een sport festival in L'viv. Manvinci. Verschillende (vnl toeristische, sport) bedrijven openen 'het seizoen' door tegen elkaar te strijden op verschillende onderdelen. Zo gaan we karten, paintballen, fietsen, rennen, iets met een boot in het water, etc. Ik doe mee met het team van Volodymyr hij woont bij mij in het dorp en heeft een toeristischbedrijf in L'viv dat zich op de Duitse markt richt. Toeval?
Daarna begint om 23:30 een nacht vol met Franse shortfilms.

HAD IK AL GEZEGD DAT L'VIV BRUIST?

Ik ben overigens niet alleen bezig met vakantie vieren, al lijkt dat wellicht wel zo. Maar anderzijds moet ik veel dingen eerst zelf uitproberen alvorens ze aan te bieden. Daarnaast zijn de dagen vol met afspraken, artikeltjes schrijven en afnemers zoeken, tours voorbereiden, auto naar e garage, nadenken over regeldingen (APK, verzekering, etc), website bouwen (GRR), emails onderhouden, wat werk voor Dzherelo.
----------------------------------
SAMENVATTING (uitgebreide versie PDF op verzoek)
AANMELDEN TOT 30 APRIL 2011
Voor vragen email mij of Viktor (zie onder).

Invitation for the
Promotional ycling Tour “Discover Carpathians”
Ukraine, May 17-24, 2011

This tour is organized especially for tour-operators and cycling clubs from all-over Europe, interested in Ukraine as a new and interesting cycling destination. We already have participants for this promo tour from Sweden and the Netherlands, and we still have some free places for you!

The tour starts and ends in Lviv.

International arrival and departure
There are several ways to get Lviv: some direct flights to Lviv int. airport (including low-coster http://www.carpatair.com/), low-cost and ordinary flights to neighbor Polish airports - Krakow-Katowice and Rzeszow (please check www.wizzair.com and www.ryanair.com for schedules). Also, there are WizzAir flights to Kyiv and comfortable overnight trains to Lviv (see www.bahn.de).

Bike Rental
It's possible to rent hybrid bikes from us made on the basis of TREK and KELLYS 2010-2011 years. Bikes will be equipped with new Schwalbe tour tires, baggage racks for small luggage, mudguards, bottle cages. The price is EUR 60.00 per bike for the whole trip. Helmets and locks are included.

Accommodation
We'll sleep in small hotels and family-run B&Bs (6 nights) with all necessary facilities. The average price of accommodation is EUR 25-30 (double or twin room). Accommodation in Lviv is EUR 40-45 (double or twin room).

Meals
For the ride, we're going to have breakfasts and dinners at the lodgings, and lunches at roadside cafes. Also we'll arrange 1 or 2 picnics on the way. Approximate expenses for the meals in our area are EUR 7-8 for a lunch or dinner, and EUR 3-5 for a breakfast.

Support van and transfers
We're going to have a support minivan, carrying luggage, tools and other stuff from hotel to hotel. The car is a minivan and only has 4 seats. For group transfers we'll hire an additional minibus (18, 23 and 24th of May). The approximate cost of the support minivan with driver is EUR 300, the total price of the minibus transfers is 400 EUR

General expected costs
As mentioned above, costs of this trip will only be for direct expenses of travel to and from Lviv, accommodation, meals, additional transport, renting of bikes. Approximate costs (excluding travel costs to and from Lviv) in case of a group of 10 persons will be (acc. 90, meals 120, add transport 70, bike rental 60) EUR 340. This means, for EUR 340 you’ll be able to join an exclusive bicycle tour through Ukraine’s beautiful landscape and mountains!

Things to bring yourself
The weather in May in general is moderate: 18 degrees, little rain, sometimes showers. So bring comfortable cycling clothes to begin with. Second, bring clothes that keep you warm in the evening. A headlamp (Petzl) and own bicycle multitool is always convenient. Also bring a good rain jacket and trousers that are also comfortable to wear during cycling.
Bring your passport that is valid at least 6 months. You’ll get a tourist visa at the border.
You can bring some euros in cash if you like which you can exchange for the local currency of grivna’s (rate is 11,5 UAH/ 1 EUR). There are many ATM machines, but they generally charge commission of approx EUR 3,80.

Tour plan
General program
17.05 Group gathering in Lviv 0 km
18.05 Morning bus transfer - 77 km.
Start of the bicycle tour. Sambir – Rozluch 46 km
19.05 Rozluch – Turka – Volosianka, through the Uzhotsky mountain pass (852 m) 68 km
20.05 Uzhansky National Park – radial rides + hiking 40 km
21.05 Volosianka – Zhdeniyeve – Volovets – Pylypets 91 km
22.05 Pylypets-Kolochava-Nyzhne Selyshche 89 km
23.05 Morning bus transfer to Vorokhta (170 km) with a pit stop at Geographical center of Europe. Radial cycling around Vorokhta. 20 km
24.05 Rafting + horseback riding (Transfer to Lviv for those who have to leave so yearly) 0 km

Optional program
25.05 Hiking to Hoverla mountain – the highest peak of Ukraine (2061 m) 0 km
26.05 Cycling Vorokhta - Verhovyna - Kosiv – center of Hutsul craftsmanship and folk culture. 62 km
27.05 Kosiv – Kolomyia. Bus transfer to Yaremche 38 km
28.05 Bicycle Festival in Yaremche, dedicated to 100-years Anniversary of Cycling Tourism in Carpathians. 10 km
29.05 Bicycle Festival in Yaremche (continuation).
Transfer to Lviv. 10 km

For questions and reservations, please feel free to contact me:
Viktor Zagreba

Wow, goed bezig!!! Geniet ervan! xx Jess

• 19 April 2011 - 15:54

Hanneke:

Wat fijn om te lezen dat je de plannen waar je het een tijdje geleden in de Stairway to Heaven over had ook daadwerkelijk aan het uitvoeren bent!! Veel werk, veel regelen uiteraard, maar zo te lezen geeft het je ook weer energie! En de lente natuurlijk! :) Geniet ervan!