De volgende stappen - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu De volgende stappen - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu

De volgende stappen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tilia

08 Februari 2011 | Oekraïne, Kiev

20110202 Weblog – De volgende stap

Net terug van een paar weken Nederland en beetje Duitsland. Langer gebleven dan verwacht. Het was fijn en nodig – even op ‘krachten’ komen. Weer gewoon dochter aan huis zijn, fijne gesprekken en goede wijn, lachen met vrienden, brainstormen met mensen.

Velen van jullie weten dat het tot nu toe niet makkelijk is geweest in Oekraïne te aarden: lastig het bedrijf op poten te krijgen, ik zoekende naar inkomen en manieren mijn kwaliteiten te blijven ontwikkelen, onze relaties luchtig houden. Ik ben niet snel ontevreden (een mooi land, leuke mensen om me heen) en heb veel energie. Maar ik twijfelde de laatste tijd of ik in het juiste investeer. Dus, werd het niet eens tijd meer het heft in eigen hand te nemen? Ja, eigenlijk wel. Dat heeft te maken met onzekerheid van mijn huidige werkzaamheden bij Dzherelo– inkomen, teamspirit, gevoel daadwerkelijk nuttig te zijn. Maar ook met de wens meer met natuur en toerisme te doen. Het laatste jaar ben ik met mensen van Karpatsky Stezhki (de organisatie die oude jagerspaden opspeurt, ze begaanbaar maakt en hutten opknapt) de bergen in getrokken. Dat was de trigger: zij maken prachtige wandelkaarten en kennen de bergen op hun duimpje, maar welke West-Europese toeristen maken daar nu gebruik van? Weinig. Daar kan ik verandering in maken door leuke tochten te organiseren en te faciliteren met taal en culturele problemen! Daarnaast wil ik graag meer schrijven en foto’s maken en kan dat goed toepassen om de aandacht op die mooie trekkings te vestigen. Mijn tijd in Nederland is dus goed gebruikt: kaarten bij wandelwinkels weten te slijten en afspraken om als het zo ver is een lezing over de te maken tochten te geven, ideeën om een bijgaand wandelgidsje uit te geven, de Vakdag van de Vakantiebeurs met Kentauro bezocht, met (reeds succesvolle) pionierende Wageningers en schrijvers /journalisten gesproken en met familie en vrienden voor praktische feedback.

Met energie dus weer terug en al verschillende om mijn ideeën concreter te maken. Daarnaast ook genieten van het thuis zijn. Tim en ik even aftasten, in ons ritme komen. Ondanks de winter is hij druk bezig: trekker repareren, plannen (peinzen) voor het komende jaar, een andere boer helpen met zoeken naar grond en gebouwen, het districtshoofd ontvangen (als voorbereiding op een mogelijk bezoek van het nieuwe hoofd van de provincie L’viv), met Torben bellen (die is in Duitsland) om onderdelen te bestellen, naar Kyiv om de landbouwbeurs te bezoeken en zijn benen afmatten op de racefiets-machine binnen. Ik heb een Nederlandse stadsplanner ontmoet die L’viv helpt met ideeën te ontwikkelen voor een stads- en voornamelijk fietsplan. Idee: de stadskern vrij van vervuilend verkeer, veel administratieve functies aan de rand van de stad, scholen betrekken om fietsen een dagelijkse bezigheid te laten worden, ov beter regelen. Boeiend! Van het weekend hebben we Jouke en Arianne bezocht, twee Nederlanders die noordelijk van L’viv boeren en via de kerk sociale projecten begeleiden (via Worldpartners in Renkum). Leuk hun leven en bedrijf te zien. Zondag was grote schoonmaak dag thuis, dat was nodig! Het is ijzig koud weer, maar vaak prachtig met zon en glinsterende sneeuw.

Ook heb ik voor het eerst mogen genieten van skiën in Oekraïne! Ik werd door een vriendin uitgenodigd met haar vrienden mee te komen naar Bukovel, hotspot op skigebied. En groot. De populariteit van het gebied bleek wel toen ik om 04:30 ’s nachts in een stadje op de bus wachtte die ons naar de witte pisten zou brengen (4 uur verder): in een halfuur tijd 10 bussen vol met skifans! Na 12 jaar niet geskied te hebben (okee, ik heb een middag met oud en nieuw geskied), ging het heerlijk! De zwarte piste deed ik gewoon, ook al zal het er wel niet zo mooi hebben uitgezien... Trots en blij stapte ik om 17:00 weer de bus in.

Eind februari ben ik weer in Nederland. Ik sta met Agnes van Kentauro Reizen op de Fiets- en Wandelbeurs (26-27 februari, RAI A’dam) om de Oekraïne reis van 4-14 juni te promoten. Hopelijk tot ziens! En een andere aankondiging: het volgende nummer van het Oekraïne Magazine (zie Stichting Nl-Oekraïne Platform) heeft speciale aandacht voor landbouw met bijdragen van verschillende mensen. Ik schrijf over biologische landbouw en -natuurlijk- de Karpaten.

ps: dit is weer een lange text geworden. Op aanraden van een begaand contact zal ik de komende tijd regelmatiger en korter schrijven.

  • 08 Februari 2011 - 18:38

    Agnes:

    Hoi Tilia,
    leuk hier weer nieuws te lezen en dat je krachtig bent. Hier even wat dagen met de lappenmand van Jan bezig geweest. Morgen schrijf ik je.

  • 08 Februari 2011 - 19:29

    Jessica:

    Wat goed om te lezen dat je weer bruisend van energie en nieuwe ideeën bent! We moeten snel eens skypen. Enne, al de complimenten voor dit relatief korte verhaal;)
    xx Jess

  • 09 Februari 2011 - 03:22

    Carly:

    Klinkt echt superleuk die oude jagerspaden! Echt een top idee om daarmee aan de slag te gaan. Liefs vanuit hier, kus!

  • 13 Februari 2011 - 14:04

    Chris:

    Nu alleen maar hopen dat het wild er nog steeds zit (en niet verder wordt gedecimeerd).
    Leuk verhaal weer; we hebben hier kennelijk, ook als je er bent, allemaal zoveel te doen dat ik sommige dingen pas via je artikeltje (is niet zo lang hoor) lees .......

  • 14 Februari 2011 - 19:49

    Prasant:

    He Tilia,

    echt heel leuk om wat van jou te lezen had al een tijd niets van je vernomen. En ook leuk om vandaag jou op het net te vinden kan ik je zelfs met je verjaardag feliciteren (gefeliciteerd dus!)

    Nu ik weet dat je af en toe wat schrijft zal ik af en toe eens kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tilia

Ik woon in het zuidwesten van Oekraine, in de stad Ivano-Frankivsk. Ik ben hier met mijn inmiddels ex-vriend gekomen, hij is gaan boeren (akkerbouw) in de buurt van L'viv. Die stad ken ik inmiddels goed en is de mooiste stad van Oekraine! Maar I-Fr is net zo gezellig en belangrijker nog, op steenworp afstand van de bergen - de Oekraiense Karpaten! In no time kan je wandelen, fietsen, raften, kayakken, paardrijden, klimmen, de grotten in, paddenstoelen zoeken, you name it. Daarnaast herbergen de Karpaten een authentieke verzameling aan tradities, culturen, ethnische groepen (Hutsul, Lemki, Boiki, etc), muziek, gerechten, klederdracht, ambachten, herders, etc. Ik organiseer actieve en/of natuurreizen, zie www.karpatenreizen.com.

Actief sinds 18 Nov. 2008
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 89789

Voorgaande reizen:

11 Juli 2009 - 11 Juli 2015

Wonen in Oekraine

Landen bezocht: