Rondje Onverwacht Oekraine - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu Rondje Onverwacht Oekraine - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu

Rondje Onverwacht Oekraine

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tilia

05 April 2011 | Oekraïne, Kiev

20110405 Weblog – Excursie Karpaten

Foto’s op Facebook posten en die het verhaal laten doen is leuk, maar makkelijk. Schrijven over die gebeurtenissen is wat boeiender. Samen gaat het ook heel goed, dus hier de link naar de foto’s: https://www.facebook.com/album.php?aid=106340&id=1022354453&l=070081e326.

Eind april ben ik een weekje op een ‘self-made’ excursie gegaan naar de voetheuvels van de Karpaten. Mooie stadjes en dorpjes bezoeken, af en toe een wandeling of fietstocht. Ik wilde uitzoeken wat er nu precies te beleven valt (en hoe dat kenbaar wordt gemaakt), waar men goed kan overnachten en eten, wie er Engels of Duits spreekt en wat er naast active tourism mogelijk is (voor degenen die het wat rustiger aan willen doen). Ik heb fantastische mensen ontmoet die me de omgeving hebben laten zien, overal gratis en voor niks geslapen en gegeten, prachtige natuur gezien en veel geleerd van de traditionele cultuur van Hutsuls (een van de etnische groepen). En als afronding een ‘architectonische’ rondleiding door het oude centrum van Ivano-Frankivsk van een vriend. Met twee tassen vol folders, kaarten, promomateriaal en boordevol ideeën kwam ik thuis.

Er zijn verschillende mogelijkheden om in de Karpaten te komen, maar de ingang via Ivano-Frankivsk en Yaremche is het meest populair. Daar liggen de hoogste bergen (Chorno Hore bergketen) met topper Hoverla 2.061m. De Hoverla heb ik nog niet beklommen, maar dit lijkt me ook alleen een aanrader in de winter als er weinig mensen komen: de berg komt op me over als platgelopen en –gefietst, in de zomer bezocht door hordes mensen die zich tot 300 meter onder de top laten voorrijden. In de stadjes/dorpjes die ik bezocht (ze liggen in een soort lus zuidelijk van I-Fr), zoals Tatariv, Vorochta, Verkhovyna, Kosiv en Kolomiya, bulkt het van de mogelijkheden.
Er is een netwerk van Rural Green Tourism, wat er vrij vertaald op neer komt dat accommodatie landelijk is gelegen, of natuurlijk ingerichte kamers heeft, of er lokaal eten wordt geserveerd of dat men informatie kan geven over activiteiten in het gebied. Naast een enkele spaarlamp kan er qua bewust energie- en watergebruik nog een slag worden geslagen (al is de sauna na een dag wandelen wel erg lekker). Ook gebruik van bio-afbreekbare schoonmaakmiddelen (komt direct in grondwater terecht) is nog geen business as usual. Anderzijds, de initiatieven komen van lokale mensen, veelal zonder steun van overheid, en dat is een duurzame prestatie! Ook is er een fantastisch fietsnetwerk dat allerlei fietsroutes heeft uitgezet, gemarkeerd en op kaart gezet. Met of zonder gids kan men door dorpen, heuvels en bergen fietsen. Ze hebben ook aangegeven bij welke accommodaties er fietsservice verkrijgbaar is (verhuur, schoonmaken, repareren). Daarnaast zijn er in het gebied activiteiten te over: rafting of rustiger varen, paardrijden, klimmen (ook in de winter in de bergen!), zwemmen, wandeling door grotten, tour skiën (combi tussen skiën en langlaufen), herders in de bergen bezoeken (verse melk en kaas proeven), genieten van Hutsul muziek en een Hutsul bruiloft nabootsen (muziek, eten, drinken, kleding), forel vissen en bezoeken van traditionele craftsmen (keramiek, hout, iconen, leer, wijn). Mogelijkheden te over voor mensen die van extreem houden, voor mensen die cultuur en natuur willen combineren en voor gezinnen met kinderen.

Wie had dat nu gedacht van Oekraïne? Ik niet, niet tot voorkort in ieder geval! En dat is het bijzondere – op vakantie in Oekraïne is een ervaring vol bruisende cultuur, hartelijkheid en ongerepte natuur. Je moet wel tegen een stootje kunnen (slecht wegdek) en met onverwachte wendingen in het programma om kunnen gaan. Het loopt altijd net wat anders dan je verwacht had, maar juist daarin schuilt de unieke ervaring en de charme van Oekraïne.

Binnenkort gaat mijn website de lucht in, www.karpatenreizen.nl. Daarin vertel ik meer over Oekraïne, interessante nieuwtjes en de mogelijkheden voor leuke reizen.

  • 05 April 2011 - 12:44

    Jessica:

    Mooi om te lezen, je lijkt weer helemaal van de energie te bruisen! Ik hoop zo dat het een succes gaat worden en je de Nederlanders enthousiast krijgt voor de ongekende Karpaten! xx Jess

  • 05 April 2011 - 13:58

    Hanneke:

    Klinkt echt hartstikke leuk! Wat goed, al dat enthousiasme!! :) En ach, hobbelige wegen en onverwachte wendingen heb je wel op meer plaatsen toch? Maakt het juist leuk!

  • 05 April 2011 - 18:46

    Mam:

    Tilia vol bewondering lees ik je verslag(en vorige) en ben enorm trots op zo'n dochter, die in niet altijd makkelijke tijden toch zo positief blijft en zoekt naar mogelijkheden om een zinvol bestaan op te bouwen. Niet alleen voor zich zelf, maar met een enorme drive om ook anderen daarvan deelgenoot te laten zijn.
    Binnenkort zullen pappa en ik deelnemen aan een Karpatenreis. Heb er enorm veel zin in!!
    Liefs Mam

  • 06 April 2011 - 19:34

    Chris:

    Wow, Tiel: wat een ervaringen weer! Mamma heeft een mooi motiverend verhaaltje geschreven, sluit ik me helemaal bij aan.
    Schrijf eens een artikeltje hierover in het blad van de UA-NL vereniging.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tilia

Ik woon in het zuidwesten van Oekraine, in de stad Ivano-Frankivsk. Ik ben hier met mijn inmiddels ex-vriend gekomen, hij is gaan boeren (akkerbouw) in de buurt van L'viv. Die stad ken ik inmiddels goed en is de mooiste stad van Oekraine! Maar I-Fr is net zo gezellig en belangrijker nog, op steenworp afstand van de bergen - de Oekraiense Karpaten! In no time kan je wandelen, fietsen, raften, kayakken, paardrijden, klimmen, de grotten in, paddenstoelen zoeken, you name it. Daarnaast herbergen de Karpaten een authentieke verzameling aan tradities, culturen, ethnische groepen (Hutsul, Lemki, Boiki, etc), muziek, gerechten, klederdracht, ambachten, herders, etc. Ik organiseer actieve en/of natuurreizen, zie www.karpatenreizen.com.

Actief sinds 18 Nov. 2008
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 89803

Voorgaande reizen:

11 Juli 2009 - 11 Juli 2015

Wonen in Oekraine

Landen bezocht: