Lang geleden zeg - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu Lang geleden zeg - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Tilia Maas Geesteranus - WaarBenJij.nu

Lang geleden zeg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tilia

06 Maart 2012 | Oekraïne, Kiev

Het is duidelijk dat ik genoeg te doen had de afgelopen maanden – mijn weblog is sinds de fietsdag in september 2011 niet meer bijgewerkt. Schrik!
Wat heb ik zoal gedaan sinds afgelopen september?

Genoten in het dorp en van het dorpse leven. Sinterklaas wordt hier gevierd op 19 december en uk ging naar de basisschool hier om dat eens mee te maken. De kinderen speelden allerlei mooie toneelstukjes en op het eind kreeg iedereen een cadeau. Vooral veel snoep.
In oktober gaf Biorena het inmiddels jaarlijkse oogstfeest voor de medewerkers. Een groot succes met foute muziek, veel dansen en drank. De honden, Lola en Schulz (zoon van Lola), snaaiden af en toe een lap vlees weg, zij ook blij. Ik ben ook blij met hen en ga graag, maar veel te weinig, met ze hardlopen of wandelen. We hebben thuis nooit honden gehad en ben er zelfs een beetje bang voor omdat ik vaak de signalen niet goed snap, dus dit is voor mij een heerlijke manier om deze lieve dieren te leren kennen. De dorpsbewoners verklaren we voor gek geloof ik: hardlopen en zo innig gezellig doen met beesten die men toch voor het waken heeft, niet voor de gezelligheid?

Tussen ons dorp en L’viv heb je mooie heuvels die wel de ‘L’vivski Karpaten’ of ‘Holo Hore’ (bergen zonder bomen) worden genoemd. Het gebied heeft aan de rand dorpjes en in het midden is een spannend groot gebied met bomen en een enkel spoor van paardenkarren. Ik heb daar een paar keer gewandeld en gefietst om te verkennen . Wat dat betreft kan ik niet wachten op de lente – verder verkennen en wellicht wat paden ‘uitzetten’ en met mensen praten om lunch te verschaffen. Zou toch heerlijk zijn – 20 km van Lviv vandaan! Ideaal voor de toerist die geen tijd heeft voor de Karpaten, maar wel een dagje naar buiten wil.

Ook van L’viv heb ik genoten. Er was een ‘Night of Madness’ – een mountainbike cross in de nacht door de bossen van L’viv. Coole lui die Oekraïners! Verder vaak mensen ontmoet voor ‘zaken’ of de gezelligheid. Ik mis de stad best wel, ik ben er nu altijd een gast en moet rekening houden met op tijd de bus terug pakken, nuchter blijven of bij iemand slapen. Vooral in de lente zal dat gevoel sterker worden als alles weer bruist en mensen leuke dingen gaan ondernemen. Het gevoel iets te missen heb ik helaas soms wel…

Dat is meteen een mooi bruggetje naar het hier en nu: de laatste tijd is de balans vinden wat lastiger. Ik werk hard voor mijn onderneming KARPATENREIZEN, maar kan het niet altijd overzien en afstand van nemen. Omdat het werk ook voortkomt uit een passie te ontdekken en de natuur in te gaan, heb ik altijd die knop van ‘wat zit hier in’ aan staan. Daar word ik wel wat onrustig van, ik ‘moet’ veel van mezelf, heb anders het gevoel dat ik maar niks doe en mijn mooie opleiding helemaal niet meer ‘gebruik’. De contrasten tussen het leven op het platteland, de bruisende sfeer in Lviv en de stilte van de bergen dragen bij aan mijn onrust. Tegelijkertijd ben ik natuurlijk van nature een drukke dame die veel initieert, maar soms lijkt het of ik mezelf dan onderschat en ik mensen of mezelf weer teleur moet stellen. Die balans moet ik duidelijk nog vinden.
Tim en ik hebben het ook niet makkelijk gehad afgelopen jaar. Dat heeft voor een groot deel te maken met het harde werk van Tim en Torben – dat eist enorm veel van ze, persoonlijk en professioneel. Onze relatie(s) komen daardoor soms onder spanning te staan. Tim en ik hebben het geluk gehad een maand bij mijn ouders op bezoek te gaan in St Maarten. Zij wonen daar sinds juli 2011 voor de komende 3 jaar. Die tijd daar was echt heerlijk – fijn om papa en mama, en ook Fieke en Frank!, zo lang te zien en om samen te genieten van de zon en het niets-moeten. Althans bijna niets , want we hebben wel gewerkt aan mijn website.

Momenteel is het boerenseizoen weer begonnen. De velden worden bemest, dat is nu prioriteit. Als de dooi echt invalt en de lente begint moet die stikstof direct voorhanden zijn. Ze bemesten voornamelijk met kippenmest: goedkoop en goede kwaliteit. Helaas stinkt het nogal…

Ik ben druk bezig met het plannen en organiseren voor de komende zomer. Ik probeer via reisbureaus te werken en zelf dingen te verkopen. Dat lukt aardig. Een reis die ik samen met Twin-Travel organiseer, voor blinde mensen en slechtzienden, is al helemaal volgeboekt! Andere reizen, zoals de Vrouwen-ontmoeten-Vrouwen reis (eind mei), is iets unieks waar in ieder geval enthousiast op wordt gereageerd (er komt een aankondiging in Op Pad 3). De fotoreis (augustus) met professioneel natuurfotograaf Johan van der Wielen wordt ook heel bijzonder en is ook toegankelijk voor gemotiveerde beginners. Ook krijg ik al via mijn website wat aanvragen binnen van mensen die mij op internet gevonden hebben en vragen of ik iets kan plannen of opzetten. Zo heb ik laatst voor een Belgisch stel een uitgebreid fiets-routevoorstel geschreven waar ze erg tevreden mee zijn. Ze kunnen nu zelfstandig op pad! Met de kaarten die ik op de post heb gedaan kunnen ze de voorpret vergroten en eind april ontvang ik ze in Lviv voor een fietsrondleiding. Ook hoop ik voor en met familieleden een mooie reis samen te stellen. Echt, die Karpaten moet je beleefd hebben;)
En laatst was er een spontane sneeuwschoenen-tocht van 3 dagen. Steven van Springreizen (Nivon) was in Oekraïne en wilde wel een paar dagen wandelen. Met Steven en de gids zijn we de bergen in getrokken. Het waren drie heerlijk dagen. Voor foto’s kan je de facebookpagina van Karpaten Reizen bekijken.

Verder plan ik natuurlijk zelf nog de bergen in te gaan. Wandelen naar onbekende delen en een fietsroute uit proberen. Ik zou dolgraag nog een laatste maal met tent en sneeuwschoenen de witte bergen in gaan, maar ik vrees dat dit niet meer haalbaar is. Maar, paarse krokussen zijn ook niet verkeerd – lente! Ook heb ik voorgenomen om de Krim eindelijk eens te bezoeken, het liefste ook in de lente en met de fiets. 9-19 april ben ik in Nederland. Fijn! Tijd voor Fieke’s verjaardag, familie en vrienden te zien, te fietsen, falaffel te eten en heeeeerlijk bier van de tap te drinken. Daarna komt Fieke met mij mee naar Oekraine!
Ja, ik mag eigenlijk niet klagen met zoveel mooie plannen en lieve mensen om me heen.

Groetjes Tilia

  • 06 Maart 2012 - 14:11

    Marianne Ameshoff:

    hoi Tilia, leuk weer van je te lezen...een boek schrijven over je belevenissen is natuurlijk ook altijd een optie (alleen als je niks te doen hebt hoor!), want je schrijfstijl is leuk aangenaam om te lezen...zo ook je inhouden!
    ik ben wel geinteresserd in je reisaanbod...ik heb ter afsluiting van 2 heftige studiejaren echter even voor gemak gekozen...een niet onbekende plek in oostenrijk is mijn deel in juli...die bergen zijn ook super weet ik. de karpaten komen ook nog wel een keer aan bod.
    ik reageer ook met een vraag...kan je me een bereikadres van Monica en Chris sturen...wil graag nieuws van ze hebben!? een hartelijke groet van marianne...en neem van mij aan (na 30 jaar huwelijk) het is nooit helemaal rustig...die onrust kan ook juist mooie competenties en intenties boven tafel krijgen...blijven doortrappen net als op de fiets kan mooie resultaten geven.
    doei

  • 06 Maart 2012 - 19:25

    Marieke:

    Hé Tilia,
    Ik reageer eigenlijk nooit op je berichtjes, maar volg altijd trouw je verhalen. Wat leuk om af en toe nog wat van je leven mee te krijgen!!! Lijkt me heerlijk trouwens om in de Karpaten te wandelen, maar ik vind het wel echt heldhaftig van je dat je het daar zo volhoudt!! Veel bewondering, ook van anderen.
    Veel liefs, marieke

  • 07 Maart 2012 - 07:22

    Eric:

    Hi Tilia,
    Een mooi eerlijk verslag! Kan me voorstellen dat je na de lange koude winter verlangt naar de lente, die o zo mooi kan zijn in Lviv e.o. Ach, en die opleiding die je gedaan hebt: het gaat uiteindelijk om leren analyseren, plannen, communiceren e.d. en niet zozeer om vakinhoudelijke kennis. Die eigenschappen kan je nu volledig benutten met je reisbedrijfje!
    Succs met alles.

  • 15 Maart 2012 - 18:41

    Anton:

    ik ga waarschijnlijk in augustus naar Lviv kun je daar ook een fiets huren?
    nog een fijne avond .
    want bij jullie is het al kwart voor negen

  • 15 Maart 2012 - 19:58

    Tilia:

    Beste Anton,

    ik heb helaas geen emailadres van je.
    Als je wilt kan je nog een email sturen naar info@karpatenreizen.com.

    Maar kort: in augustus is L'viv een heerlijke stad om te zijn! En ja, je kan er goed fietsen (mountainbikes) huren, incl helm en plakset. Ongeveer een tientje per dag.
    Zie mijn website www.karpatenreizen.com voor meer informatie over fietsen in en in de omgeving van L'viv.

    Groetjes Tilia

  • 26 April 2012 - 14:47

    Pauline :

    Beste Tilia

    Ik overweeg een reis te boeken bij Eurocult (Liv en Karpaten) en heb hen gevraagd hoeveel uur ik dan per dag in de bus moet zitten. Zij hebben deze vraag aan jou doorgespeeld maar krijgen maar geen antwoord, graag je reactie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tilia

Ik woon in het zuidwesten van Oekraine, in de stad Ivano-Frankivsk. Ik ben hier met mijn inmiddels ex-vriend gekomen, hij is gaan boeren (akkerbouw) in de buurt van L'viv. Die stad ken ik inmiddels goed en is de mooiste stad van Oekraine! Maar I-Fr is net zo gezellig en belangrijker nog, op steenworp afstand van de bergen - de Oekraiense Karpaten! In no time kan je wandelen, fietsen, raften, kayakken, paardrijden, klimmen, de grotten in, paddenstoelen zoeken, you name it. Daarnaast herbergen de Karpaten een authentieke verzameling aan tradities, culturen, ethnische groepen (Hutsul, Lemki, Boiki, etc), muziek, gerechten, klederdracht, ambachten, herders, etc. Ik organiseer actieve en/of natuurreizen, zie www.karpatenreizen.com.

Actief sinds 18 Nov. 2008
Verslag gelezen: 1773
Totaal aantal bezoekers 89667

Voorgaande reizen:

11 Juli 2009 - 11 Juli 2015

Wonen in Oekraine

Landen bezocht: